Saturday, January 7

AUKU : Mansuh Atau Pinda Pandangan Pak Rodi

Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU)

Macam-macam pendapat. Ada yang nakkan AUKU di mansuhkan kerana menyekat kebebasan berakademik mahasiswa, ada yang suruh di pindakan saja Seksyen 15 larangan berpolitik dalam akta tersebut, mansuhkan keseluruhan AUKU dan ada yang masih blur-blur sotong apa kebendakah AUKU ini sebenarnya.

Sebolehnya entri ini cuba tak bias kepada mana-mana pihak. Bagi aku, AUKU relevan untuk masa sekarang. Bagi seorang remaja berumur 18 ke 21 tahun, enjoy itu perlu. So, tiada istilah pembaziran masa. Mereka perlu untuk bercouple. Perlu untuk berdating semasa hujung minggu. Perlu untuk bergayut telefon dengan awek/pakwe dek stress study. Perlu berhibur ke gig atau konsert-konsert. Perlu main Dota secara LAN beramai-ramai. Tak kurang perlu untuk merempit sekali sekala.

AUKU di wartakan untuk mendidik mahasiswa yang sibuk berpolitik dan berdemokrasi, tidak menumpukan perhatian semasa study dan bukanlah untuk mengawal fahaman mahasiswa dan membonekan mereka.

Seorang pelajar juga perlu menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran. Kajian menunjukkan seorang yang memikirkan dan sibuk dengan perkara lain semasa di kolej atau universiti susah untuk berjaya. Ini kerana banyak masa di sia-siakan. Tak hairanlah CGPA sangat rendah dan untuk mendapat sijil serta graduate terpaksa menambah beberapa lagi semestar pengajian. 



Dalam dunia sekarang, seorang pelajar tak perlu terburu-buru untuk berpolitik. Sebaiknya permulaan pada awal umur 40 tahun adalah terbaik. Di situlah kematangan sebenar. Seseorang dapat berfikir dan membuat keputusan tepat. Di mana bagi seorang wanita ia di kategori sebagai usia untuk mencapai keharmonian menopause. 

Untuk memberi sebarang idea yang bernas dan pendapat akan sesuatu perkara, pelajar tidak perlu untuk berdemokrasi dengan mengadakan perhimpunan dan protes. Sebab itu AUKU perlu. Perhimpunan-perhimpunan seperti ini banyak menghabiskan masa dan kos. Bukankah lagi senang, meluahkan pendapat di laman social seperti facebook, twitter dan blog yang boleh di jadikan medium pengantara. Tidak menganggu keamanan orang lain dan sudah tentu free tanpa bayaran serta bebas bersuara lantang tanpa tergugat di block Suruhanjaya Komunikasi.

Mainstream media sepatutnya di jadikan rujukan kepada pelajar. Dari situlah berita tulus dan terkini isu semasa banyak di bincangkan. Pelajar perlu menjadi pemerhati dalam politik bukan memperjuangkannya sepanjang menjadi mahasiswa. Selepas graduasi barulah menilai akan tindakan yang di kira wajar di teruskan.  

Untuk menentukan masa depan negara, mengajar rakyat kepentingan tanggungjawab mentadbir negara serta kefahaman tentang sesuatu perlembagaan, seseorang pelajar tak perlu tahu menahu politik di peringkat universiti. Ini akan menyebabkan fahaman kamu bercampur aduk. Tunggulah sehingga habis tempoh pengajian. Kamu perlu tumpukan pelajaran mengenai teori semasa kerana praktikal sangat tidak relevan semasa belajar.




P/s : Human create, human change.

0 surat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...