Saturday, January 28

P.O.S - Origami : Baucar Buku 1Malaysia

Origami pelbagai kegunaan dengan Baucar Buku 1Malaysia

Kecoh bilamana Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) di salah guna oleh segelintir student yang tak bertanggungjawab. Ada yang buat bisnes dengan menjual balik baucar tersebut dengan harga diskaun. Lai! lai! lai! Diskaun 10%, 20%, mau yang 50% pon ada ma. Itulah realitinya. 

Untuk maklumat, aku pon dapat baucar yang setiap kepingnya bernilai RM50. Aku dapat empat, so total RM200. Menjual balik atau lelong di internet baucar tersebut dengan alasan tak tau nak buat apa sangatlah tak bertamadun. Tapi tamadun atau tidak ada orang peduli ke zaman sekarang? Ok. Sejak akhir-akhir ini baru ada pihak sudah peduli.

Akibat penyalahgunaan ini, entahlah, lepas ini ada ke tidak lagi pemberian secara percuma Baucer Buku 1Malaysia. Memandangkan segelintir tak tau nak buat apa sebenarnya dengan baucar yang telah di beri, selain jualan balik, so, ada baik jadikannya sebagai kenangan saja.

Salah satu cara yang terbaik, ialah membuat origami dengan Baucar Buku 1Malaysia. Ini kerana, bila kamu buat origami dengan menggunakan 'kertas' ini, ia sesuatu yang bernilai rasanya. Masakan tidak, sekeping kertas  di cop RM50 beb!

Origami apakah yang perlu di buat? Jangan pening-pening. Origami mudah, lipatan berbentuk 'hati'. Masa zaman sekolah rendah aku dulu, lipatan origami ini sangat popular. Ekcelly semasa di ambang mood 'cinta monyet'. (Masa tu zaman karipap-karipap cinta kurang sikit. Maybe belum lahir lagi). 

Dulu, kebanyakkan menggunakan duit kertas seringgit sebagai medium, atau kertas buku yang telah di koyak di tengah-tengahnya. Apa kata sekarang, kamu guna sesuatu yang lebih bernilai sikit. Ya. RM50. Baucar RM50. Bukan apapun, untuk di simpan di dalam wallet sebagai perhiasan, kegunaan harian atau untuk show off di depan aweks-aweks pon ok. Cool kan!

Yeah! Mesti banyak yang dah tak sabar-sabar. Bagi yang sudah lupa atau tak tau bagaimana nak lakukan, mari sini Abam Sam nak ajar. Di bawah antara cara dan prosedur yang perlu di perlukan.

1. Kamu hanya perlu Baucar Buku 1Malaysia (kuantiti bergantung berapa jumlah yang kamu dapat free) dan sepasang 'tangan'. Yup! Tanpa tangan kamu sukar untuk lakukan.

2. Cara...



Kalau tak berapa nak faham, untuk penjelasan yang lagi terang dan jelas kamu boleh tonton video di bawah ini juga.

 

So, inilah antara kegunaan-kegunaan harian yang di maksudkan tadi. 

1. Sebagai cincin pertunangan



2. Sebagai wang hantaran yang setiap tahun semakin meningkat kosnya.



3. Sebagai 'badge 1Malaysia' untuk office attire



4. Sebagai perhiasan di rumah. (Sorry. Tak sempat nak frame. Kedai gambar tutup) 





Cukuplah hanya beberapa contoh yang di beri. Jika kamu ada kreativiti dan kepelbagaian yang boleh di buat dengan Baucar Buku 1Malaysia ini, semua terpulang kepada kamu. Hargailah setiap pemberian yang di beri mengikut citarasa sendiri. Tapi awas! Jangan jual sudah. Sebab boleh di hukum penjara. LOL




P/s : Pedulilah politik sementara. Ramai lagi golongan yang lebih memerlukan baucar ini di luar sana :(



6 surat:

PemilikCahaya said... [Reply]

ngek...

cinta amerqastrina said... [Reply]

wow.... just use it in a better way...
cantik la love 2
sampai sekarang still x tau nak wat

Norasikin said... [Reply]

Kalau bagi pada pelajar layak je, ramai yg bising. Tak adil la. Pilih kasih la. Bila semua dapat, ramai yg tak gunakan dengan betul. Rela tukarkan voucher dengan top up henpon

! Sam Posmen ! said... [Reply]

@cinta amerqastrina
kan dah tunjuk cara buat tu :)

monologhati said... [Reply]

kau dapat ke baucer buku ni sam?

Unknown said... [Reply]

wahh. kreatif! (Y)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...