Thursday, May 24

P.O.S - Cerita : Antara Dua Darjat Yang Hampeh

Dua Darjat Di Dunia

Kalau sebut Antara Dua Darjat mesti teringat filem arahan Allahyarham P.Ramlee. Filem yang mana Ghazali (P.Ramlee) seorang pemuzik kebanyakkan telah tangkap cintan dengan Tengku Zaleha (Saadiah) anak kepada Tengku Karim (Ahmad Nisfu) yang berdarah keturunan raja. Cinta mereka terhalang bersempadan taraf hidup. 

Di pendek cerita, Ghazali frust bila dapat berita Tengku Zaleha meninggal dunia. Pada hakikat semuanya auta semata-mata. Semua Tengku Karim punya plan untuk merenggangkan sekaligus 'mematikan' watak Tengku Zaleha yang sebenarnya masih hidup. 

Akhirnya, nak tak nak sungguhpun Ghazali dapat jumpa Tengku Zaleha beberapa tahun kemudian semua sudah terlambat. Itulah Antara Dua Darjat. Sorang kaya dan sorang lagi orang kebanyakkan. 

Sebelum tu layan lagu Getaran Jiwa dulu



Sebenarnya istilah antara dua darjat ini evergreen. Dari dulu sampai sekarang kat mana-mana kita boleh tengok perbezaan yang berlaku. So, aku nak kongsi sikit pengalaman aku sendiri. Mungkin kamu pernah alami benda yang sama.



Beli Kereta 

1. Beberapa tahun lepas aku plan nak beli kereta. Habis buat survey serba sikit, aku terus ke showroom dekat Petaling Jaya. Kalau kamu perasan ada banyak showroom dekat tepi federal highway, jika lalu-alik pergi Shah Alam ke KL. 

Ini merupakan kereta pertama, so pengalaman beli kereta apatah lagi masuk showroom memang tak pernah. Aku dengan selamba dengan pakai selipar, t-shirt roundneck plus lagi dengan seluar jeans rabak yang menampakkan kepala lutut yang seksi (koyak sikit je kot). 

Dengan konfidennya aku melangkah masuk ke Showroom Bermaz ushar-ushar, pastu masuk dan duduk atas seat, adjust periksa apa yang patut. Gaya dah macam sebelum nak memandu. Kereta yang nak beli tu, Mazda 5 (bukan kereta sebenar). 

Selepas rasa puashati, pergi ke salesman Melayu untuk berbincang pasal loan dan prosedur semua. Tapi, tertiba salesman tu pandang aku dengan muka tak puashati. Tengok atas bawah kiri kanan tepi belakang macam aku ada buat salah. Tanpa kata-kata dia tinggalkan aku sesorang dan terus ke salah seorang lagi customer. Berkot, berkemeja dan bertali leher. 

Ok. Tak teragak lagi aku pun blah dari situ. Terus ke cawangan lain dekat Glenmarie. Aku terharu. Dengan berpakaian serupa aku di layan seperti raja. Sesampai je terus di jemput duduk oleh seorang perempuan Chinese. Hati yang 'panas' tadi menjadi sejuk sungguhpun di hidang dengan air kosong je. Akhirnya segala urusan setel. Aku puas!

Kenapa orang seagama aku sungguh 'racist'. Sedangkan perempuan Chinese yang baru je aku kenal boleh layan dengan begitu baik? Huh!



Makan

2. Beberapa hari lepas aku ke maple (mamak) beli makan tengahari. Aku park kereta mewah (eceh!) betul-betul depan pintu masuk kedai tersebut. Baru je nak langkah masuk datang seorang pekerja kat situ menjemput. 

'Boss! Nak makan apa? Ada beriyani ayam. Kari kambing panas lagi. Ini sayur tak mau ka. Kasi letak sikit. Mau minum apa?' Tak sampai beberapa minit semua siap terhidang. Pantas. Hari tu perut kenyang, hati  pun senang.

Esoknya, aku pergi kedai yang sama. Kali ini aku naik motosikal Modenas Kriss tahun 1998. Moto ayah aku bagi pinjam sejak study dulu. Tapi sampai sekarang tak pulang-pulang. Buat harta. hehe. Berbalik ke cerita, aku pun terus park dekat tempat aku parking kereta semalam. 

Lepas tu aku cari tempat duduk. Betul-betul kat tepi tiang. Punyala lama aku tunggu, akhirnya baru order sampai. Lepas makan, aku pun berjalan ke kaunter untuk bayar. Dalam hati mengeluh. Dia tak ingat muka aku ke? 

Semalam layan sikit punya baik hari ni macam hampeh. Aku pun start moto balik rumah dengan cuaca panas terik. Hati pun panas semacam. Geram!



Kemalangan

3. Aku ke tempat kerja macam biasa setiap hari. Sebagai operator banyak panggilan yang aku kena tolong setelkan. Satu hari aku dapat panggilan seorang pemandu teksi sakit jantung. Dia sempat berhenti di Stesyen Minyak dan meminta aku panggilkan ambulan. 

Aku terus call 999 suruh hantar bantuan. Cakap punya cakap, macam-macam soalan di tanya seperti seorang pegawai polis menahan reman seorang pesalah. Akhirnya setelah 10-15 minit barulah aku berjaya menghantar ambulan. 

Kalau kamu nak tahu betapa susahnya minta bantuan, call sendiri talian kecemasan 999. Kalau nak di andaikan, samalah seperti kata-kata Harith Iskandar dalam  plot Lawak Ke Der. 

Sejam berlalu, aku follow-up case. Dapat berita pemandu teksi tersebut telah meninggal. Hanya beberapa minit saja sebelum ambulan tiba. Aku sedih!

Di lain hari, aku dapat satu kes kemalangan. Yang terlibat merupakan seorang pegawai Polis dari Cawangan Bukit Aman. Seperti biasa aku buat panggilan mengikut prosedur yang di tetapkan. Kurang 30 minit kemudian semua pegawai-pegawai berkaitan, ambulan, bomba dan turut serta wartawan tiba ke lokasi. Sungguh pantas! 

Balik rumah aku termenung. Berbezakah nyawa seorang pemandu teksi dengan seorang pegawai polis.?Kedua-duanya berkhidmat untuk masyarakat jugak. Aku konfius!





Jamuan


4. Hari itu ada seminar di pejabat. Selepas berbincang segala masalah, ada jamuan makan-makan di dewan. Pekerja biasa makan di luar dewan dengan hidangan bufet open sistem. Kalau panas kipas sendiri takpun tunggulah angin semulajadi datang.

Manakala bagi bos-bos, makan dalam ruangan bilik khas berhawa dingin. Semuanya telah siap di hidang atas meja. Cuma tunggu untuk menjamah saja. Jamah pun mesti tak habis. Mesti ada makanan lebih di tinggalkan. Jaga standard! 

Sebelum tu aku teringat semasa di asrama dulu, waktu sekolah, cikgu-cikgu, ustaz-ustaz dan pelajar boleh je makan semeja. Berbezakah seorang bos dengan ustaz? Aiseh!


Banyak lagi pengalaman yang aku alami. Tapi cukup sampai sini. Kamu pun pasti pernah rasanya kan. Apa kata kongsi bersama.



P/s : Dua darjat yang sebenar hanya sebagai hamba Allah. Pada masa yang sama sebagai khalifah di bumi. Itu je!

36 surat:

semutsengal said... [Reply]

situasi mcm ni, aku pun ada bau bau kentut jugak pengalamannya.


Grr, masyarakat kurang pendedahan kot ?

Eh ?

perjalanan pulang said... [Reply]

salam jenguk

fatihah kamsah said... [Reply]

love ur post..siyes! sumenye mmg betollllll..ade polis yg takde lesen ponnn tapi wat roadblock dgn muke tak besalah mintak lesen owg..

Unknown said... [Reply]

nice :)

syakirah izwanie said... [Reply]

Like this post. Betul tu. Perbezaan dua darjat yg sebenar adalah di antara hamba (manusia) dan Allah. Harta itu takde makna. Ia bukan milik kita. Bahkan nyawa dan jasad kita pun bukan milik kita :)

LittleGurl said... [Reply]

kan? manusia ni lebihkan darjat je T__T

Nor Zilla Sensei said... [Reply]

errr.. banyak pengalaman yang dapat nak di ceritakan

Marisa Kasandra said... [Reply]

Jom Download Game...
Mcm2 game menarik ada...Kompem BEST!!!
Kalau berani singgah la...FunGamez4You...Tq

afraa said... [Reply]

suratan atau kebetulan?? haha

harita said... [Reply]

cerita pasal darjat.aku tak payah nak banding orang luar. kaum kerabat pun dah obvious perangai cenggitu -.-'

http://athirahshariffudin.blogspot.com/2012/08/apa-la-sangat-bakti-siswa-ni.html

Anonymous said... [Reply]

manusia mmg mcm tu.. org pkai smrt ckt msti ckp org nie kaya berduit.... pakai t-shrt lusuh ckit msti mskin... huhuh... mmg xpuas hati

beat said... [Reply]

Allah pandang hati,,apa sgt pada pandangan manusia...xpayah jaga sgt pandangan manusia..

Unknown said... [Reply]

Double standard...teringat cerita suci dalam debu...dia sound kat orang kaya..."kita sama saja bila kita masuk toilet."

Mak Wardah said... [Reply]

Salam kenal, betul sesangat

Rinem said... [Reply]

mantap nak betul

ih. said... [Reply]

peraturan aturan manusia memang mcm tu.yg kaya makin kaya dan sebaliknya.mcm anak kandung dgn anak tiri.:-)

Mira Maisara said... [Reply]

manusia..kaye dipandang..miskin dikeji ..

Unknown said... [Reply]

selagi nama manusia mmg mcm tu,,,:)

erry edz said... [Reply]

salam perkenalan :) nice blog!
do follow me yah +_+V

macyhumaira said... [Reply]

betul. dari kenduri kahwin, bab harta sampai nyawa pun nak kira2 pasal darjat

Azim Aris said... [Reply]

tumpang bace cni jom ke blog sy jgk ek...follow jgk taw :)

Tak Mungkin Benar

Nursha said... [Reply]

lama x update..
^____^

from ::Arkitek Hati::

cara beli ace maxs said... [Reply]

ikut nyimak gan

yusrayunus said... [Reply]

salam, sambil membaca disini
http://yusrasuperstar.blogspot.com visit and follow me back friends

Iman Nur Aima said... [Reply]

posmen pergi sabbatical agaknye..

obat diabetes melitus alami said... [Reply]

menarik sekali ceritanya

Anonymous said... [Reply]

naturally like your web site but you have to
check the spelling on several of your posts.
A number of them are rife with spelling issues and I in finding it
very bothersome to inform the truth on the other
hand I will certainly come back again.

Also visit my web blog galaxy siv

Tengkubutang said... [Reply]

hai.. salam kenal,
follower no.1178
done follow sini,
jom follow teman yea yunk..=)

http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

Tetamu Istimewa said... [Reply]

Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jemput ke blog saya pula.

cara mengatasi penyakit paru-paru pada anak said... [Reply]

hemz,,panjang sekali artikelnya :)
tapi gak apa tetap menarik kok,semangat ya :)

Anonymous said... [Reply]

hahaha,, macam macam..
jemput singgah blog..
http://aizfaizi.blogspot.com/

Kyla Hassan said... [Reply]

blogwalking sini..nape lame tak update^^
jemput singgah blog sy yg suam2 kuku ni
http://mamasihatcantik.blogspot.com/

Unknown said... [Reply]

Проститутки Днепропетровска минет в машине золотой дождь выдача

Admin said... [Reply]

Cara menanam padi
cara menanam jagung manis
cara menanam rumput gajah mini
cara menanam seledri organik
cara menanam bawang merah

Farhati Mardhiyah said... [Reply]
This comment has been removed by the author.
Anonymous said... [Reply]

Easy Indonesian CoursesLearning Indonesia
Indonesia Courses
Indonesia Courses
Kursus Terbaik Indonesia
Service HP
Kursus Terbaik Indonesia
Makalah Bisnisilmu konten
Makalah Elektronika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...