Thursday, January 20

Facebook Akan di Tutup - Versi 2.0

Sebenarnya semua orang sudah tahu berita ini kan? Tapi aku tetap nak bercerita juga. Aku dah tau lama tapi tak berkesempatan nak menulis. Anggaplah jelah ini versi 2.0 dari aku.

Mark Elliot Zuckerberg lahir pada 14 May 1984. Lulusan Universiti Harvard. Di besarkan sebagai Jews tetapi lebih cenderung sebagai Atheist. Pengasas facebook. Ok cukup!

“Facebook is completely excessive, I must end all this madness. All the pressure is now managing this company has ruined my life,” Zuckerberg berkata dalam kenyataan dekat weeklyworldnews.

Maka muncullah kegelisahan terhadap orang perseorangan. Ada yang sedih, ada yang kecewa, ada yang tension apsal lah facebook nak tutup. Dan lagi dahsyat ada yang frust menonggeng sebab tak dapat lagi nak mengayat awek lepas ini. Damn!

Sebenarnya bila aku dengar berita mengatakan facebook akan di tutup terguling-guling aku gelak. Kelakar rasanya. Megi yang aku telan pon habis di muntahnya. Senak perut di buatnya. Sebab itu tak sempat menulis.

Dah baca intro aku tadi, dah kenal siapa Zuckerberg, sudah baca petikan kenyataan yang di keluarkan? Ok mari teruskan.

Persoalannya kenapa semua ini berlaku?

Laman sosial yang bernilai hampir 7 billion USD, jaringan laman web yang menghubungkan semua bangsa di dunia, tidak kira agama, tidak kira keturunan dan pelbagai maklumat peribadi yang berguna boleh di dapati dengan mudah.

‘So, apa masalahnya? Lantaklah’

Kenapa orang Yahudi atau Jewish mengaku merekalah umat pilihan Tuhan. Umat yang di pilih dari dulu hingga sekarang? Dunia sekarang di pimpin oleh golongan ini, umat Nabi Allah Ibrahim di mana umat yang di benci oleh segala jenis agama lain. Ya memang aku agak bersetuju.

Dan aku juga respect bagaimana kuat dan teguhnya pendirian mereka tidak seperti segelintir umat nabi Muhammad S.A.W yang sedia ada sekarang.

Ekonomi dunia sekarang siapa yang pegang, pemimpin dunia sekarang siapa yang membonekakan, segala bentuk pengetahuan kamu siapa yang kawalnya, segala sumber rujukan siapa yang salurkannya, akidah kamu siapa yang guidekan. Berbalik kepada pangkal semuanya dari sebuah bangsa minoriti tersebut iaitu Yahudi.

Kenapa kita di salurkan dengan pelbagai hiburan sedangkan ‘dia’ sibuk mengkaji akan bangsa lain, kenapa kita sibuk berseronok sedangkan ‘dia’ lagi sibuk mengumpul maklumat dunia, kenapa pengetahuan kita kebanyakkan bersumberkan dan kiblatkannya ‘dia’.

Kenapa dulu Al-Azhar kalau nak grad mesti cukup terpelajar dan kuatkan dengan ilmu tauhid, rohani takpun fardu ain. Tapi sekarang tak payah belajar tauhid pon dah boleh jadi ustaz. Correct me if I wrong. Faham tak?

Adeh! Dan melalut jauh ini. Berbalik kepada tajuk adakah Mark Zuckerberg sebodoh itu? Statement yang berbunyi di sebabkan facebook hidupnya tidak menentu. Sebab itu dia nak terminate facebook. Logikkah? Seperti yang aku perkatakan di atas cuba pertimbangkan balik.

Ala macam teori konspirasi. Apa-apapun ini pendapat aku saja. Ini bukan soal agama atau mengenai sesiapa tapi cuba buka minda kamu and let's expand it with others scope!

Siapa mau bet cepat! facebook takkan sesekali di tutup. Postoranzaa…

6 surat:

sabree hussin said... [Reply]

pada pendapat aku la kan.. last2 minit nanti akan tak jadi close.

mungkin akan ada negara yang akan offer untuk beli facebook dengan harga yang maha tak logik.. or apa2 je la yang akan buatkan facebook tak jadi ditutup..

masa sampai bulan tiga tu panjang sangat.. macam2 benda boleh jadi..

by the way, ini pun cuma pandangan aku je, tak semestinya betul

Hairun Azmi said... [Reply]

Blogging lagi best....

Dana Belia 1Malaysia bernilai RM20 juta

Sham said... [Reply]

salam abg pos...

biasala gimmik...nak kasi nup lagi la tu...

Hairun Azmi said... [Reply]

FB bisnis yang menguntungkan..takkanlah diaorang nak tutup lak..

Dana 1MDB : Q & A

HEROICzero said... [Reply]

heh. tiada masalah dengan fesbuk. jgn blogspot tutup sudah lah. kene pakai plak wordpress etc. =p

Lea Isnawi said... [Reply]

bila fb tutup. nak datar dRbook la plak..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...