Tuesday, January 11

Masa

Tadi petang aku pergi basuh kereta dekat port biasa. Carwash berdekatan rumah aku. Sambil menunggu mamat bangla membasuh dengan tekunnya, aku ambil kerusi yang di sediakan. Aku terus duduk di suatu sudut di bawah bangsal, di mana keadaan yang hanya menunggu masa untuk roboh saja.




Memang fevret basuh kereta dekat situ, di sebabkan servis yang tip top walaupun hanya merupakan sebuah carwash yang buruk dan usang. Tambah pula, kalau pergi mesti dapat diskaun. Pelanggan tetap katakan. Bagi aku keadaan sesuatu itu tidak mencerminkan hakikat sebenarnya. Kamu mesti hayati dulu barulah membuat penilaian. Betul tak?


Termenung jauh. Tertiba seorang aunty Chinese datang dekat duduk di sebelah aku. Wow! So nice. You kerja apa? Muda-muda so cool. Stay mana? Aku pon dengan macho menjawab segala jenis soalan yang di ajukan.

Sambil bertukar-tukar pendapat aku tersentak dengan satu soalan yang di ajukan. ‘Kenapa pemuda melayu sekarang suka ramp itu moto, rempit, lumba-lumba sana-sini. Hari itu saya nyaris mau accident owh…Kalau kamu jadi aku apakah jawapan kamu? Bangsa sendiri di kritik oleh orang lain. Mesti kamu terasa kan. Walaupun tiada effect apa-apa pun kalau di abaikan saja. Baik minum kopi dekat kedai mamak lagi best. Melainlah kamu ini jenis yang tidak kesah. Jenis yang tidak alert dan peduli apa yang berlaku di sekeliling. Kamu mesti hanya menanggap perkara remeh saja. Sorry!




Aku terkesima sebentar. Okey aunty. Saya pon tiada jawapan dan tidak tahu sebab apa diorang jadi macam tu. Tapi mungkin simple saja. Masa! Budak-budak ini walaupun sama mempunyai masa 24/7 seperti orang lain, tetapi mereka dapat ‘bonus’ sehingga melimpah ruah masa itu dan tidak terguna. Hah? Okey kalau aunty yakin dengan feng shui, budak-budak ini pon percaya akan diri mereka. Sebab itu merempit. Kalau accident, cepat boleh go to hell. Baru tidak menghabiskan masa terluang orang kata. Aku berseloroh. Aunty tu tertawa…!                                                 




‘Jangan lewat datang malam ini tahu’, ‘Siapa sampai dulu kesana dialah pemenang’, ‘Kamu perlu siapkan assignment ini sebelum esok pagi ok’. Pernah dengar ayat seperti ini?

Adakah anda cukup masa?

Siapa yang tidak suka melepak kan. Kalau ya begitu, memang sah terbukti kamu seorang penipu besar. Bersenang-lenang tanpa perlu melakukan apa-apa. Bergelak ketawa tanpa ada tekanan yang datang. Hidup bahagia. Tidak payah pening-pening macam mana hendak terus survive. Tidak perlu bekerja smart. Happy! Tapi jika aku, memang tidak cukup. Siapa ada lebih, bak sikit. Aku perlu bahagikan masa untuk kerja, untuk belajar dan selebihnya di gunakan untuk berhibernisasi dan perkara lain-lain. Ehem ehem. Sehari 24jam memang tidak cukup.

Kenapa masa itu penting?


Dengan masa kita boleh melakukan banyak perkara. Tapi masa kecik-kecik dulu asyik main kan. Okey saja. Pernah kamu fikirkan kenapa. Sebabnya kamu masih muda. Belum baligh lagi dan tahap pemikiran kamu masih cetek. Kerana itulah terdapat tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, university dan meneruskan kehidupan seterusnya. Masa, mengembangkan tahap pemikiran kamu dan menjadikan kamu lebih matang. Tetapi ada orang tua yang tidak matang kan? Mudah saja. Itu spesel kes ala cerita ‘The Curious Case of Benjamin Button’. Jika kamu seperti itu baik pergi berjumpa doktor. Kemungkinan kamu seorang abnormal.

Kenapa kamu tidak menghargainya?

Berbalik kepada intro seperti aku ceritakan, ia bukan tidak menghargai tetapi di sebabkan kamu mungkin mempunyai masa yang over limit. Kamu tidak tahu menggunakan sebaiknya. ‘Dan demi masa sesungguhnya kamu dalam kerugian’, jika begitu.

Bagaimana pula masa kamu?


0 surat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...