Tuesday, October 11

Why Judge?



We all judge. But why? Aku pasti kita semua pernah di judge atas sebab tertentu. So, bagaimana rasanya tak perlulah bagi tau kan. Betapa pedihnya perasaan ketika tu. Dan sudah pasti tak sesiapapun sukakannya. Apa yang aku faham kalau dah nama pon tak suka, so kenapa perlu kita judge orang lain?

Tak kisahlah apa yang kita celakan, sama ada sesuatu yang  betul-betul teruk, kita tak tau apa yang orang tu sedang buat, jadi sepatutnya tak perlulah menjadi hakim. Kita tak tau sama dia boleh menerima atau tak, kita tak tau apa yang sedang di lakukan, kita tak tau kemanakah dia pergi, jadi kita tak perlulah jadi hakim sekali lagi. 

Semestinya apa yang aku nak katakan ialah kita tak akan sesekali akan berada di tempat orang lain. Merasai apa yang sedang di laluinya, yang mana kita tak ada kelulusan sekalipun untuk menghakimi mereka.

Dunia sekarang ini ialah judgemental world, kita akan di hakimi sepanjang waktu. So, tak kisah apa yang orang lain fikirkan atau katakan tentang kita, jika kita tahu siapakah diri kita sebenarnya, maka benarlah ia.



P/s : Is't judge same with an opinion? Think about it!

3 surat:

yusuflaili(Goku) said... [Reply]

Salam;
tak suka dihakimi..kerana hidup didunia memang dah ada hakim dah,hakim yang maha adil dan lagi bijaksana.

Itsmeteajay said... [Reply]

nice blog..

just blog walking ... smile

http://teajayjunior.blogspot.com

Awan Nina said... [Reply]

yeah so true .
there's a story behind every person yang kita tak tahu.
so dont judge people easily.
one more, judge seems a little bit harsh than opinion. it isn't ??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...