Wednesday, July 6

Persoalan : Relevan Tak Semesti Bersih

Akhir-akhir ini isu Perhimpunan Bersih 2.0 semakin hangat di cerita. Bagi yang membangkang pasti akan mempertahankan segala hujah dan sebaliknya berlaku kepada penyokong setia. Pelbagai 'fakta', auta, sejarah mahupun isu semasa yang di kaitkan sebagai 'back-up' dalam teks ucapan. Tak terkecuali segelintir bloggers hanya main copypasta sesetengah artikel tanpa segan silu di selidik kesahihannya.

Pandangan peribadi

Aku bukan seorang pakar ekonomi, bukan pakar sosiologi mahupun segala jenis pakar analisis. Cuma pendapat aku, apa yang boleh di highlight dengan isu ini ialah 

1. Persoalan mengenai sejarah
2. Persoalan mengenai kepemimpinan
3. Persoalan mengenai agama
4. Persoalan mengenai pembangkang / penyokong

Persoalan mengenai sejarah

Jika di ikut dari sejarah, Malaysia merupakan negara jajahan British. Malaysia mengamalkan konsep sebuah negara demokrasi seperti kebanyakkan negara lain di dunia, Sweden, Norway, Perancis, Jepun, New Zealand mahupun di Asia seperti Thailand serta Singapura. Dan demokrasi tersebut tetap bertahan sehingga kini. 

Sebut pasal demokrasi kenapa isu Bersih 2.0 menjadi duri dalam daging dalam pentadbiran negara sekarang ini? Setujukah kalau di katakan sebenarnya Malaysia lebih ke arah sistem autokrasi berbanding demokrasi. Di mana pentadbiran yang hanya mengikut kehendak sebelah pihak sahaja. 

Siapa membantah pasti akan di cantas. Siapa yang tidak ikut apa yang telah di cadangkan akan di tarik balik segala kuasanya. Itulah yang berlaku dan boleh di lihat dalam 'sejarah' Malaysia sekarang.  

Sebenarnya walau sistem apa di gunakan sekalipun sebenarnya tidak menjadi masalah. Bagaimana sesuatu pentadbiran berjalan merupakan perkara penting. Pergi ke negara mana sekalipun pasti terdapat konflik yang berlaku. 

Ada ketidakpuasan hati dari sesetengah individu mahupun organisasi. Cuma apakah cara yang di ambil untuk menanganinya perlu di persoalkan? 

Persoalan mengenai kepemimpinan 

Dalam dunia politik hakikat sebenar penyelewengan atau korupsi hanyalah permainan semata-mata. Pasti berlaku walaupun sedikit. Sejak penubuhan Malaysia pelbagai peristiwa yang tercalit dalam lipatan sejarah. 

Sama ada rusuhan, pergaduhan, konflik perkauman ataupun pertelagahan antara parti politik. Dari sini kepimpinan sesuatu pemimpin menjadi peranan penting untuk mengawalnya. 

Pemimpin tidak sepatutnya bersifat nepotisme di mana yang menguntungkan sebelah pihak saja. Seperti perhimpunan Bersih 2.0 ini, sepatutnya perlu di ambil contoh bagaimana rusuhan yang telah berlaku di Perancis pada lewat tahun 2010. Pengharaman pemakaian hijab terhadap penganut Islam di sana. Apakah yang kerajaannya telah lakukan untuk menangani masalah tersebut? Adakah terdapat huru-hara?

Sama juga seperti di Jepun setiap kali pilihanraya, di mana pemimpin akan silih bertukar ganti melalui pengunduran diri sendiri atau pangghh! some bullet to their head jika tidak dapat mencari penyelesaian terbaik. 

Di Malaysia perkara seperti ini tidak berlaku kerana aku yakin pemimpin dapat menanganinya lagi. Jadi sepatutnya di gunakan sebaik mungkin kesempatan ini untuk terus memperbaikinya. Persoalan yang pemimpin sendiri perlu menjawabnya.

Persoalan mengenai agama

Jika terdapat permasalahan pasti hal berkaitan agama sedikit sebanyak akan di gunakan. Inilah salah satu strategi terbaik dalam mempengaruhi orang lain. Baik dalam kehidupan seharian, bisnes bahkan politik. 

Dalam sesuatu perkara pasti ada keburukannya. Di lihat dalam setiap perbincangan atau komen-komen mengenai Bersih 2.0 isu Ambiga banyak di kait dan di timbulkan. Di mana seorang yang banyak berjasa dalam kes murtad orang Islam di Malaysia. 

Sebelum meneruskan, sila jawab beberapa soalan mudah dulu. Pertama, bagaimana kes murtad berlaku? Kedua, siapa yang bertanggungjawab dalam isu seperti ini? Ketiga, kenapakah boleh berlaku?

Jika kamu dapat jawab ketiga-tiga soalan tersebut dengan tepat tahniah di ucapkan. Sebaliknya yang berlaku dalam majoriti umat Islam sendiri isu seperti inilah yang di ambil kesempatan untuk menyalahkan orang lain. 

Islam agama yang mudah. Tapi orang Islam sendiri yang menyusahkan. Sikit-sikit nak menyalahkan agama lain. Sikit-sikit ada konspirasi di sebaliknya. Sikit-sikit tak elok menyokong orang kafir. 

Jadi apakah dengan menyalahkan orang lain di anggap betul? Dengan bergaduh sesama agama sendiri boleh di kira betul? Jika orang yang berlainan pendapat akan di hentam habis-habisan sehingga tidak sempat untuk bernafas di benarkan? Akidah adalah tanggungjawab diri sendiri.

Persoalan mengenai pembangkang/penyokong

Dalam menggerak sesuatu negara, pembangkang amatlah perlu untuk menilai kekurangan atau kepincangan yang timbul. Sama jugalah dengan penyokong untuk membantu dalam proses yang sedang berjalan. 

Pembangkang yang baik bila mana sesuatu yang di bentangkan relevan dengan apa yang di bangkang dan penyokong yang bernas bertindak sejajar dengan situasi semasa.

Masalahnya sekarang, sampai satu tahap terserlah ketakseimbangan, bilamana sesuatu yang salah terus di sokong dan betul terus menerus di tolak. Sebab mudah berlaku kerana ketaksuban terhadap seseorang individu mahupun sesuatu parti politik. Perkara benar di anggap salah, dan salah di iyakan saja. 

Jadi rasionalnya dalam melakukan sesuatu perkara, bertindak ikut naluri sendiri. Kedua-duanya ada kebaikan dan keburukan sendiri. Cuma bila bertindak sila gunakan pertimbangan yang sewajarnya tanpa terlebih mengikut perasaan. 

Setiap orang mugkin berbeza pendapat. Dari perspektif berbeza, pendapat ini betul, tapi jika di ikut sudut yang lain ada yang di anggap salah. Jadi persoalan tidak ada siapa salah atau siapa yang betul. Jangan akibat berbeza pendapat segala caci makian di keluarkan. 

Ada sesetengah orang bila berkata, dialah hebat, dialah betul, dialah cakap berdasarkan fakta, orang lain semua salah. Kalau nak cakap sesuatu biarlah berdasarkan akal. Tetapi hakikat sebaliknya diri sendiri emosi terganggu bila memberi pendapat. Jangan seperti itu. Bagi aku itu cakap tak serupa bikin namanya. So baik tinggalkan.

Kesudahan

Pemimpin akan tetap lakukan kesalahan kerana dia juga seorang manusia, tapi dalam kesalahan tetap ada kebaikan. Kalau tak takkan boleh jadi pemimpin? Kesalahan sampai bila-bila pon boleh dan akan di cari. Sebaliknya akan juga berlaku dalam menonjolkan kebaikan.

Jika Perhimpunan Bersih 2.0 berlaku, ramalan ramai, ekonomi dan industri perlancongan negara akan terganggu dan terkena tempelaknya. Tapi jika tidak berlaku sekalipun, adakah ekonomi akan tetap stabil seperti biasa? 

Majoriti yang akan pergi berhimpun adalah gologan bekerjaya. Jika perkara ini di sekat tak mustahil prestasi kerja akan turut menerima kesannya. So akibat kepada ekonomi? Pi Mai Pi Mai Tang Tu juga. 

Nasihat aku kalau nak berhimpun silakan. Kalau tak nak, lepak dekat rumah makan cekodok dengan family saja. Tak payah nak pening-peningkan kepala. Apa yang masalah sangat?




P/s : Bagi yang sudah cukup umur, tunaikan kewajipan kamu bila tiba masanya. Bagi yang tak baligh study rajin-rajin ok. 

1 surat:

i'm shin... i'm inesen said... [Reply]

hurm.. mungkin ramai x tau.. even shin sendiri x berapa tau apa point BERSIH tu.. yg cuma shin tau skit.. dorang cuma nak suatu pembaharuan dalam pilihanraya.. telus.. ia menjurus ditujukan pada SPR.. BERSIH bukan anti kerajaan.. tp mcm kerajaan takot sangat pesal ek?? siap mintak campur tangan Raja dan Mufti.. skrg ni banyak betul road block

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...