Wednesday, June 29

Tandas : Perlukah Untuk Bersih?

Perlakuan kita setiap hari ialah realiti kehidupan seharian sebenar kita. Di mana segala yang berlaku dan bertindak, tidak kita sedari. Hari ini tengok jalan sesak dengan kenderaan. Esok sama juga. Ada yang naik bas. Naik komuter. Ada yang berjalan kaki untuk melintas traffic light. Lusa pula kelihatan ada yang rungsing. Ada yang seronok mendengar iPod.

Jika di lihat aktiviti seharian kita sama saja. Pakaian yang design sama. Bergerak melalui jalan yang sama. Rutin harian yang hampir sama. Kemalangan berlaku di kawasan yang sama. Krisis rumah tangga pon tak banyak bezanya. Masalah kewangan juga seakan sama. Semuanya sama. Sampai time berak nak keluarkan tahi juga di tandas yang sama. 

Tandas? Oh! Tidak. Bayangkan dalam situasi yang klimak, kita termasuk pula tandas yang terdapat mangkuk tandas tersumbat di sebelahnya. Apakah perasaan kamu? Nak tak nak terpaksa memendam bau. Dengan najis bersepah. Tahi-tahi yang fresh masih berbau menusuk hidung. Erkk...Melainkanlah kamu sempat untuk ke KLCC dan bayar dua ringgit untuk mendapat keselesaan sementara.

Waktu itu baru kita sedar betapa pentingnya kebersihan tandas. Kenapa ia kotor tanpa maintainance. Kenapa tiada yang membersihkan. Kenapa tak ada seorang cleaner langsung kelihatan. Dari situ saat-saat kamu mengherdik cleaner kerana tidak bersihkan sebaik mungkin, dan saat memandang hina orang yang bekerja mencuci tandas muncul terngiyang dekat kepala. Itulah hakikat terjadi.

Tandas tidak pernah menipu

Jika di rumah kita flush, kita lap, kita basmi sebaik mungkin keadaan tandas. Kalau boleh semua nak kelihatan perfect. Rimas tengok tandas kotor. Puas hati bila ia bersih. 

Waktu sembelit kita tak perlu risau sangat. Hati tenang saja meneran sehabis mungkin untuk mengeluarkan tahi. 'Blurp! blurp! Ah! Baru lega rasanya. Hati bersuara'. Dari situ sikap jujur kita terserlah. Tidak berpura-pura menjadi orang lain lagi. 

Tandas banyak mengajar kita dan fungsinya sangat penting. Setiap kubikal, setiap urinal, setiap mangkuk perlu di bersihkan setiap hari. Tiada apa yang mengecewakan melainkan kita tidak flush tandas selepas di gunakan. Samalah dengan perspeksi negatif kita. Kita perlu flush, cuci dan hindarkan kuman dari pemikiran sebaik mungkin.

Bersih 

Bercakap pasal bersih, sekarang ini kecoh dengan Perhimpunan Bersih 2.0 yang bakal berlangsung 9 Julai 2011 ini di sekitar Kuala Lumpur. Perhimpunan bertujuan untuk membersihkan korupsi yang sering berlaku semasa pilihanraya. Tetapi banyak juga tentangan di terima. Politik seperti biasa semakin celaka mengambil tempat.

Kepentingan

Jadi, tandas amat penting dalam kehidupan. Kebersihan pula ialah perkara paling utama. Jika tandas tak ada, tidak ada yang mencucinya, tidak ada penyelenggaraan, tiada bezanya kita seperti tahi-tahi yang di buang seterusnya di abaikan. Di mana semua yang orang tidak suka. Ya. Tahi! 

Kelakuan kamu menentukan kamu boleh terbang atau hancur. Jadi next time gunalah tandas sebaik mungkin. Beringat untuk bersihkan, flush dan bebaskan pemikiran kamu sebaik mungkin. *Musik please! 'Gunakanlah tandas kebangsaan kita, marilah amalkan ramai-ramai...' Aih! Macam silap je lirik? Ok. What so ever.



P/s : Aiseh! Konsert Sweet Charity di batalkan pula tunda ke tarikh 1 Oktober. Melepas nak berhibur 9 Julai 2011 ni. Huhu~

3 surat:

Umedia Network said... [Reply]

kalau dapat tandas yg tersumbat mmg geramlah. Tapi kalau dah tak tahan InsyaAllah akan sanggup juga. hahah

cheqhaizan said... [Reply]

hai lepak nie jap..nice entri..follow u..jom follow n ziarah my blog :)
http://roseatelife-cheqhaizan.blogspot.com/

mOon jOhari said... [Reply]

...x suka kalo tandas bau rOkOk...2 la kalo ramai adik2 lelaki dan msg2 perOkOk tegar.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...