Tuesday, July 5

Doktor : Bosan Bila Sakit

Sejak dua menjak ini keadaan kesihatan tidak mengizinkan. Apatah lagi untuk menulis di blog. Bila malam badan terasa  seram sejuk seperti nak demam. Waktu siang rasa lemah teramat. Badan tak bermaya. Setiap jam mesti ke tandas di sebabkan diarrhea. Adakah mungkin di sebabkan keadaan cuaca? Atau mungkin di sebabkan salah makan? Entahlah!

Sakit macam mana sekalipun, aku lebih suka berbaring dekat rumah sambil layan tengok tv. Online main facebook. Takpon tidur sepanjang hari. Kalau nak jumpa doktor terasa malas benar. Sebab mudah, aku benci dengan doktor. 

Kerana setiap kali jumpa pasti pelbagai nasihat dia bagi. Di mana nasihat kebanyakkan sebagai manusia normal jarang sekali mempraktikkan. Tip-tip, cara-cara, langkah itu dan ini, yang agak membosankan. 

Apapun akhirnya, dah agak tak ada modal, penuh dalam beg plastik bekalan ubat di bawa balik ke rumah. Seterusnya hanya terbiar seperti tukun.

Antara doktor dan ubat

Kalau di beri pilihan antara berjumpa doktor dengan makan ubat yang manakah kamu pilih? Doktor dan ubat suatu yang berhubung kait. Tanpa doktor kemungkinan untuk wujudnya sesuatu ubatan amatlah mustahil .

Tapi bagi aku kalau boleh kedua-dua patut di tolak ke tepi. Kerana mudahnya diri kamu sendiri lebih berkuasa dalam melawan sesetengah penyakit. Ubat hanya bersifat penyembuh sementara. Tapi otak kamu beroperasi setiap masa lebih hebat. 

Otak kamu yang mengawal segalanya. Kamu sakit. Kamu gembira. Kamu suka. Kamu bertindak. Kamu berfikir. Kamu yang mengawalnya. Tapi kalau penyakit kronik seperti kanser atau barah jangan pula sampai tak jumpa doktor, itu mengundang padah namanya.

Maksudnya untuk cepat sembuh kamu yang melawan penyakit tersebut bukannya berharap kepada ubat. Ubat hanya sebagai medium untuk membantu proses yang berlaku. Mempercepatkan penyembuhan.  

Keperluan doktor

Apa-apapun berbalik ke topik, sejak bekerja, aku terpaksa juga berjumpa dengan doktor. Nak tak nak walaupon tak suka. Terpaksa. Tujuan utama untuk mendapat medical cert. Birokrasi mengubah segalanya. 

Teringat masa zaman sekolah kalau tak ada sijil sakit pon di terima. Hanya surat yang parent tulis dan di bawah sekali terdapat tandatangan. Setel. Bagi dekat cikgu sebagai surat tunjuk sebab. 

Rasanya zaman persekolahan dengan pekerjaan tak ada banyak bezanya kan? Ermm...



P/s : Orang sakit selalu banyak kerenah ke?

4 surat:

hanjila said... [Reply]

kdg-kdg pnyakit kanser pun tak dpt dirawat olh doktor dan ubat, keajaiban dtg dr ktbhn pesakit...

org sakit mmg bnyk kerenah. get well soon...

belogkiter said... [Reply]

dua dua penting...tapi kalau tak suka... kenalah gi tok bomoh ;)

! Sam Posmen ! said... [Reply]

hanjila : thank you :)

belogkiter : tok bomoh susah la nak cari sekarang. haha

Adie Achim said... [Reply]

Fuh!!! follower ke 800th! cepat screen.. huhu nice blog! blogwalking.. follow u! follow me back ok. TQ!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...