Wednesday, April 6

Konspirasi : Part 1 : Nuffnang Dan Advertlets

Masih ingat lagi sebelum ini konspirasi versi ABPBH? Ok. Kalau tak pernah baca silalah melawat dulu sebelum kita meneruskan ke bab yang seterusnya.

Iklan oh iklan. Kebanyakkan blogger pasti tahu apakah yang di maksudkan iklan di blog. Di mana banner iklan yang di letak di laman blog yang mana sedikit sebanyak untuk menjana pendapatan.

Pelbagai syarikat iklan yang ada dalam dunia maya ini. Sering di kenali Nuffnang, Advertlets, Innity, MangaAds dan etc. Cuma pilihan terletak pada empunya diri yang mana menjadi minat di hati. Selalunya boleh di lihat menjadi trend untuk mengiklankan dari syarikat pengiklanan tertentu saja.


Nuffnang bullshit, Advertlets butthurt. Celaka oh celaka!

Pasti kebanyakkan yang marah dengan kenyataan tu.  Ada yang bersetuju? Sudah pasti tidak. Apakah yang ingin di sampaikan? Sebenarnya, kedua-dua itu merupakan suatu medium syarikat pengiklanan yang popular. Kebanyakkan blogger newbie akan menggunakan perkhidmatan syarikat ini.

Apa yang bullshit, apa yang butthurt?

Aku mengambil contoh kedua-dua syarikat ini kerana sering menjadi pilihan blogger. Tip-tip, tutorial, asas-asas pengiklanan, bagaimana menjana pendapatan lebih, cara-cara buat widget itu dan ini sering di bincangkan. Tetapi kebanyakkannya hanya satu syarikat yang lebih menjadi perhatian, iaitu Nuffnang.

Awek cun sedang melintas di hadapan

Wow! Sungguh menarik. Cantik berseri-seri mukanya. Bestnya kalau dapat bercouple dengannya. Slrpp. Putih gebu, chubby, mantap dengan muka suci bersih. Owh ayunya. Indah betul anugerah ciptaan Tuhan. Menciptakan seorang yang sebegitu rupa. Mesti bahagia bila bersamanya. Mungkin.

Secara fizikalnya jika kamu minat akan sesuatu tentulah sukar untuk menerima sesuatu yang lain. Jika minat awek itu, takkan nak berdating dengan awek lain pula kan? Maka ketika saat itu semuanya indah belaka. Siapa bantah atau bangkang pasti akan menerima nasib dan akibatnya.

Dekat mana tadi? Dah lupa pula

Aiseh! Okey. Bosan la baca panjang-panjang. Mari kita main google-google pula, nak? Jom cari mangsanya. Siapa yang kena. Click! ‘Penipu, syarikat bohong, duit earning tak pernah bayar, dah tak boleh percaya. Oh butthurt! Damn it!’.  

Apakah ini? Musibah apa yang melanda. Semuanya hanya kata-kata cacian. Maki-memaki tidak menentu. Ya sudah jumpa. Rupa-rupanya itulah ‘mangsa’ yang di cari. Owh! Pesaing kepada Nuffnang, Adverlets. Menyesal main google-google.

Sambung balik

Seperti yang di katakan di awal tadi, kalau suka akan sesuatu pasti sukar untuk menerima yang lain. Selalunya semua pujian di lontar kepada sebelah pihak saja. Menjuri orang lain atau sesuatu secara membuta tuli. Tanpa usul periksa. Tanpa bukti yang kukuh.

Adakah terpengaruh dengan pujian orang ramai menyatakan syarikat itu terbaik, banyaknya pujian di terima, banyak entri-entri pasal syarikat itu di tulis?

Apa yang pergi, akan kembali semula

Baru-baru ini, kedengaran di kalangan beberapa blogger yang ‘top’ berpaling tadah terhadap Nuffnang. Apa yang di puji dulu hanya tinggal kata manis. Cuma tinggal kenangan. Semuanya tidak seindah dulu. Yang mana selalunya musim bunga setiap hari. Kini gurun sahara sahaja menanti. Aiseh sedihnya ayat.

‘Wow! Advertlets. Memang terbaiklah. Rugi tak join awal-awal. Advertlets tidak la sekejam yang di war-warkan. Jika tak bayar earning blogger pon bersebab. Bla…bla…blaa…’

Kamu suka di pengaruhi oleh orang lain tak?

Yahoo! Sekarang kan musim durian. Jom makan durian banyak-banyak nak? Kalau sesiapa termuntah dulu maka ‘tidaklah’ jawapannya. Kalau masih teguh berdiri maka itulah kamu yang sepatutnya. Be yourself. Ok cukup. Merepek memanjang.

Isu-isu mengenai blogger-blogger yang menukar syarikat pengiklanan itu atau ini, kepada syarikat yang lain bukanlah masalah utama. Tidak ada istilah berpaling tadah. Tidak ada istilah menjatuhkan reputasi syarikat tersebut atas dasar kekecewaan.

Sebenarnya mungkin atas sebab-sebab tertentu mereka berbuat demikian. Terjadinya perkara ini. Jika tiada angin masakan pokok bergoyang. Tentulah kita perlu memilih yang terbaik untuk diri kita sendiri.

Setiap sesuatu pasti ada keburukan dan kebaikan. Adat kehidupan. Kamulah yang perlu mengubahnya. Jika suka. Katakan suka. Tetapi jika tidak sependapat jangan sesekali menjatuhkan sesuatu tanpa alasan yang kukuh. Terimalah dengan hati terbuka.

Itulah sebenarnya nadi entri kali ini. Bukan pasal siapa bersalah, siapa betul, siapa hebat, siapa kuat, siapa terbaik, siapa harus bertanggungjawab, siapa penipu, tetapi, siapakah kamu sebenarnya? 

Bersambung…


12 surat:

aaron aziz said... [Reply]

dua2 harus dipijak oleh innity selepas dipijak adsense haha..

sebab mereka advertorial 'beginner'

Khuzrin Kamarudin said... [Reply]

apa ni? aku baca tak habis dah besambung..

macam tengok the arrival la pulak..

! Sam Posmen ! said... [Reply]

aaron aziz: biasa la kena pijak tu. junior mesti la kena 'hormat' senior. haha

Khuzrin Kamarudin: ok r tu macam tengok arrival. jangan tengok telenovela dah la. nak buat tesis lol. panjang sangat. so, aku separate la setengah.

amanina said... [Reply]

mcm tgok tgok
mcm2 aznil
episod yg aznil men2 ngn cmeraman
HAHA

UpProfits said... [Reply]

sekali bersambung daaa..

Firdaus Kasim said... [Reply]

isu ini x perlu jadi masalah.. pandai2 lah kita sebagai bloggers membuat pilihan yang bijak.. hehe

Entri Terbaru Saya :
Video Seks Anwar : Permainan Politik yang Jijik dan Memalukan!

PenaDigital said... [Reply]

never giveup... itulah aku..haha... tak fikir serius pasal income dari blog, letak iklan cuma nak nampak cantik banner berkelip-kelip... nak buat sendiri tak tahu.

Kimi Rekonen said... [Reply]

apa la merepek ni..
susah nak paham

ingatkan cite pasal nuffnang versus advertlets

! Sam Posmen ! said... [Reply]

PenaDigital : haha. kelakar la kalau bab kelip-kelip tu.

Kimi Rekonen : kamu nak versi cerita macam mana nak bagi faham? nanti kalau sempat aku boleh buatkan.

ok la. nak pergi jemput schumacher race jap :)

JAMALUDDIN ABU BAKAR said... [Reply]

Haha..nice entry..Jamal pun dah bertukar ke ADVERTLETS..boleh tahan jugak earning mencanak naik..nak banding dengan NUFFNANG yang lembap gile..

www.jamaluddin.net

Cereal Guy said... [Reply]

Aku guna GA. Ga diutamakan. Nuffnang, dah puas. :)

Redlomo said... [Reply]

try cuba http://www.nufftag.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...