Wednesday, May 11

Soviet Rusia : Rakyat Bosan Radiasi Nuklear Berlaku

Ramalan cuaca di Malaysia dua tiga minggu ni memang menunjukkan cuaca persekitaran yang agak berbahang. Mungkin ini di sebabkan kesan daripada global warming. Kalau lepak dekat luar rumah sekejap mesti peluh mencurah-curah.

Tak semua tempat mengalami keadaan yang serupa. Berbeza di Rusia keadaan cuaca yang bersalji memberi banyak masalah. Kebanyakkan lautan Artik di utara Siberia akan membeku dengan ketebalan ais mencapai 1.2 hingga 2.0 meter. Bayangkan betapa tebal aisnya.

Untuk menangani masalah ini pihak Soviet Rusia menggunakan nuclear-powered icebreaker dengan kelajuan mencapai 35 km/j cukup untuk memecahkan litupan ais. Tujuannya untuk memberi laluan kepada kapal-kapal kargo bermudik.

Berita terbaru dari pihat Soviet Rusia pada 6 May 2011 lalu, Taimyr, salah satu kapal nuclear-powered ice breaker yang terdapat di lautan Artik ini telah mengalami sedikit kebocoran radiasi. Reaktornya yang telah menjana dan menghasilkan 171 Megawatt kuasa kemungkinan tidak dapat berfungsi dengan baik. Kalau ingin di bandingkan, nisbah radiasinya ialah 1/3 kuasa dari reaktor yang melanda Fukushima semasa Tsunami di Jepun bulan Mac lalu. Oh! Super-little leakage.

Masalah ini tidak memutuskan semangat rakyatnya yang terkenal dengan kepakaran pelbagai teknologi sama seperti bangsa Jepun. Mungkin juga di sebabkan kemajuan teknologi-nano yang jauh lebih maju dari negara lain, rakyatnya menjadi semakin bosan. So, let’s go back to primitive styles. Why? Chill out this video!


4 surat:

phycrewz said... [Reply]

terbaek la dorang. open~

toyolkiut said... [Reply]

orang luar dh insaf, malaysia pulak beria2 nk bngunkn jg loji nuklear tu..

Nisa' said... [Reply]

Owner pupuchik.com sedang menyinggah ke sini. Alhamdulillah, kesihatan semakin baik. And LOL @ the video.

hans said... [Reply]

itu la pasal
sokong komen Toyolkiut

Review Filem Kongsi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...