Tuesday, March 22

Part 2 : Tsunami Dalam Sains

Sebelum ini aku ada cerita pasal Tsunami Part 1. Aku ada juga berforum. Isu Tsunami memang banyak di bincangkan. Banyak ketidak puasan hati yang di luahkan. Banyak pendapat di utarakan. Akibat Tsunami, Nuklear turut terkena tempiasnya.

‘Sokong sangat! Malaysia tak perlukan tenaga nuklear’
‘Tenaga nuklear ni bagi banyak kemusnahan. Tengok Jepun sekarang!’

Persoalan-persoalan yang sering di keluarkan selepas Jepun di landa gempa bumi yang terburuk. Di tambah lagi dengan reaktor nuklear yang tidak berfungsi seterusnya mengeluarkan radiasi di salah sebuah syarikat power plant di sana.

Bagi aku

Tidak ramai yang ketahui bahawa tenaga nuklear merupakan tenaga yang bersih. Bersih dari proses penjanaannya. Ia juga menghasilkan jumlah tenaga yang cukup banyak. Cuma masalahnya di mana proses untuk melupuskan mengambil masa yang lama. Malaysia sangat rugi tidak menggunakan tenaga nuklear.

‘Gila ke apa bahaya kan radiasi nuklear tu?’

Jawapannya. 'Aku memang gila. Sebab itu aku boleh hidup’. Kenapa kita mesti takut sebelum mencuba? Aku ulangkan balik tenaga nuklear merupakan tenaga yang bersih! Tak percaya pergi tanya pakar-pakar nuklear. Buka balik Wikipedia. Belajar balik basic sains form 5.

Kalau tak, tak kan Jepun yang berada dalam lingkaran api pasifik pon masih boleh menjana berpuluh-puluh logi nuklear sedangkan Malaysia yang berada dalam keadaan stabil muka buminya tidak menggunakannya.

Tahukah kenapa radiasi boleh berlaku di Jepun? Secara umumnya reaktor nuklear tidak dapat berfungsi sepenuhnya untuk proses penyejukan. Tenaga elektrik tiada. Bukannya pasal masalah nuklear.

Dan aku tergelak bila dengar salah seorang menteri mengeluarkan statement, di mana Malaysia tidak akan sesekali menggunakan tenaga nuklear. Adakah menteri itu betul atau aku yang bodoh sebenarnya?

Ya. Memang betul radiasi itu bahaya. Di sebabkan apa yang berlaku di Jepun. Jadi kenapa kita di Malaysia pula menjadi takut. Ramai yang takut terkena radiasi. Padahal tidak tahu pun apa itu radiasi. Sejak Hiroshima dan Nagasaki kena bom tak pernah pula dengar rakyat Malaysia jadi mutan. Chill la sikit!

Sambung balik

Nak tanya soalan lagi. Kenapa kamu masih menggunakan elektrik? Time program earth hour pon buat dek saja. Apsal tak guna lilin?

Hidup kita selaras dengan kehidupan semasa, sumber elektrik merupakan suatu keperluan. Boleh juga di kategorikan sebagai wajib. Aktiviti seharian semuanya memerlukan elektrik. Kalau dekat hostel time study dulu, kalau tak ada elektrik je pasti ramai yang terlolong, melalak macam orang gila.

Tahukah kamu dari mana sumber power plant di jana di Malaysia? Kebanyakkan dari hidro tak pun konvensional power plant iaitu dari pembakaran gas. So, dari mana pula Malakoff takpun power plant di Glugor, Penang peroleh gas? Tentulah daripada proses pembakaran minyak. Dari mana minyak di ambil? Sila tanya Petronas atau Shell.

Apakah kesan bila mana minyak di sedut dan tempat ‘peninggalan’ itu pula. Adakah masih kukuh seperti tahun-tahun yang lalu? Kesan terhadap persekitaran pula, keadaan sekeliling bagaimana?

Tidak pula kita risau. Sebabnya kita memerlukan semua itu. Kita merupakan pengguna tegar. Walau minyak naik harga sekalipun kita tetap membelinya. Bekalan elektrik terputus sekejap, pasti suara mengeluh kedengaran. 

Berbalik kepada tenaga nuklear kenapa kita mesti takut untuk menjanakannya. Tambah pula takut akan radiasi yang bakal terhasil. Jika kena cara pengendaliannya tiada apa yang perlu di risaukan. Setiap sesuatu pasti ada kebaikan dan keburukannya. So…

P/s: I wonder! Orang kata bagus guna kereta bateri atau hybrid. Eco-friendly. Kurang tercemar. Tapi persoalannya, masa cas bateri itu tenaga datang dari mana ye? Owh! Baik pakai solar.

2 surat:

decrewz@gmail.com said... [Reply]

Pasni aku nak pasang nuklear r dalam umah..ha3

Miecyber said... [Reply]

Hujah yang menarik , tetapi saya tetap tidak setuju dengan pembinaan loji nuklear di Malaysia.

Malaysia ada banyak alternatif lain yang boleh di majukan lagi..

Terima Award.Makasih sobat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...