Tuesday, March 22

Part1 : Tsunami Dalam Kehidupan

Sejak gempa bumi di Jepun yang mengakibatkan Tsunami yang besar banyak spesifikulasi yang timbul.

‘Itulah tanda berlakunya Kiamat’
‘Whirpool (pusaran air) semasa Tsunami tanda Dajjal akan muncul’
‘Jepun kena Tsunami pon sebab Maria Ozawa aktif buat seks sangat’

Takziah di ucapkan kepada mangsa-mangsa akibat bencana Tsunami. Semoga rakyat Jepun dapat bangkit semula. Tahniah juga di ucapkan terhadap spesifikulasi yang di timbulkan.

Jika berlaku sesuatu bencana alam yang besar pasti ramai yang akan keluarkan hadis-hadis itu dan ini, teori-teori mathematical dan rumus-rumus yang entah apa-apa. Kenapa bila terjadinya sesuatu baru kita mengelabah, baru kita sedar, baru kita alert dan baru kita berfikir. Sifat manusia?

Kecilkan sedikit skop pandangan kita. Tidak pula kita kisah korupsi yang semakin menjadi-jadi sekarang ini, pergaduhan sesama agama sendiri dan pelbagai penyelewengan yang berlaku di sana sini.

Kecilkan sedikit lagi, aktiviti yang di lakukan. Berpegangan tangan lelaki dan perempuan (bukan mahram) tanda sesuka hati tanpa segan silu, bagi si ayu kelembutan alunan rambut yang terurai, lentikan punggung yang menggoda dan lurah payudara yang mengiyurkan. Sifat manusia?

Teropong sikit lagi. Oh! Rupanya, dia sebangsa dengan kita. Tidak pula kita risau, tidak pula rumus-rumus di keluarkan, tidak pula keinsafan berlaku. Apakah yang terjadi sebenarnya. Takkan hendak menunggu bila bencana menimpa baru kita beringat. Laut seberang nampak tetapi di depan mata endah tak endah.

Memang betul apa yang di katakan tanda-tanda kiamat, bila mana maksiat berleluasa, bencana alam menimpa dan manusia lebih menumpukan kepada aspek duniawi semata-mata. Tetapi takkan kita hanya berdiam kaku memandang sebelah mata saja. Sifat manusia lagi?


2 surat:

Unknown said... [Reply]

setuju..
Malaysia pun kena bencana jugak tetapi mungkin bukan bencana alam tetapi bencana dalam yang bentuk lain..

Anonymous said... [Reply]

tanda2, ujian sbg peringatan terhadap kelalaian manusia terhadap alam sekitar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...