Wednesday, February 2

Krisis Di Mesir



Mesir kini bergolak di sebabkan rakyat berdemokrasi untuk menggesa pemimpin Hosni Mubarak yang di sifatkan pemerintah ‘berkuku besi’ untuk  meletak jawatan setelah 30 tahun berkuasa.


Sistem komunikasi akses internet dan telefon di sekat, bank tidak beroperasi, kedai-kedai di tutup, kekurangan bekalan makanan berlaku.


Keganasan meningkat, beratus-ratus orang mati dan beribu yang lain cedera di sebabkan rusuhan yang berlaku, sesetengah kaum wanita di rogol.


Semalam hampir 250,000 rakyat Mesir berdemokrasi secara aman di Cairo dari berjuta-juta yang lain. Guru sekolah, tukang kebun, pelajar universiti, golongan professional bersatu hati bersuara.


Di Malaysia, Air Asia dan MAS di terbangkan ke Jeddah di samping 2 pesawat Royal Air Force C-130 dalam misi membawa pulang rakyat di sana.


Bersyukur


Bersyukur kerana negara kita masih lagi aman. Tiada pergolakan atau protes besar-besaran yang boleh menggugat sistem ekonomi dan pentadbiran negara.


Pemimpin patut ambil iktibar. Walaupun pelbagai masalah, konfrontasi dan korupsi yang berlaku, rakyat masih lagi mengikut rentak dan kemahuan kerajaan Malaysia.


Harapan


Semoga rakyat Malaysia di Mesir dapat pulang dengan selamat dan sistem demokrasi di Mesir dapat di pulihkan seperti sebelumnya. Amin.

0 surat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...