Thursday, February 3

Kenapa Perempuan Merokok



Seperti biasa Restoran Canai (techno) Subang menjadi port lepak jika kerja. Mencuci mata sebab ramai awek dengan lurah dendam dan berlegging. Free show beb!

Keadaan sekeliling majoriti semuanya perokok tegar. Kalau lelaki merokok boleh terima, tapi kalau perempuan aku memang pantang sikit. Muka comel, cun dan badan mantap tapi perangai hampeh.

Sebelum ini aku ada gambarkan merokok cool dari perspektif kerajaan bukan untuk kesihatan. Tetapi bagi perempuan kenapa ini berlaku?

Gaya Hidup Kini

'Trend. So we must follow it! Do it! Feel it!' Jika trend mendatangkan kebaikan tidak salah untuk di ikuti. Tahukah kamu syarikat rokok kini mensasarkan dan mempromosi produk lebih kepada golongan wanita. 

Sebabnya wanita golongan yang mudah di perdaya. Kebanyakkan mereka merokok di sebabkan pengaruh rakan. Berbanding lelaki, kalau terpengaruh pun, sebab ada gadis litar tersesat mempromosi di kedai mamak.

Diet

'Merokok cara baru diet'. Kebanyakkan perempuan yang berdiet dan nak slim akan merokok. Mungkin makan asap lagi bagus sebab jumlah jisim yang masuk dalam badan lebih sikit berbanding makan nasi dengan karbohidrat yang tinggi. Kalau terlebih makan boleh gemuk. 

Tahukah pula, merokok merupakan faktor utama penyumbang kanser payudara, pankreas, paru-paru, mulut, diabetis dan kardiovaskular. Dan kalau mengandung kesian baby yang di kandungkan kemungkinan kelahiran pra-matang terjadi.
 
Stress 

Stress sebab tekanan hidup. Atau istilahnya anggota struktur apabila di kenakan suatu daya atau momen, ia menyebabkan perubahan strain (tegang). Di mana perubahan dimensi sesuatu terjadi. Faham tak? 

Perempaun yang stress sebab frust menonggeng dengan pakwe, di kecewakan, masalah peribadi, masalah keluarga, masalah pembelajaran dan sebahagiannya akan merokok.

Betul. Merokok boleh mengurangkan tekanan dan dapat rilex tetapi dalam tempoh masa singkat dan peratusannya agak kecil. Kamu dah la stress pastu tambah pula dengan penyakit. Memang pakej terbaik untuk passaway cepat agaknya.

Sosial dan Seronok

Perempuan merokok mungkin di sebabkan untuk bersosial dan berseronok. 'Weh tak best la termenung je, lepak-lepak hisap rokok baru best'. 'Togak-togak, merokok sepam dua baru layan. Takkan clubbing hisap lollipop dengan  minum air coke je.' Kolot beb!

Dan banyak lagi sebab-sebabnya. Bagi aku kalau perempuan merokok memang tak dapat di terima walau dengan apa masalah sekalipun. Kamu ada agama, kamu ada akal, kamu seorang yang bijak jadi sebijak-bijaklah membuat keputusan.

3 surat:

animous said... [Reply]

memang peratusan perempuan yang isap rokok semakin meningkat. boleh kata setiap hari boleh nampak at least seorang.

Anonymous said... [Reply]

Mereka tak ubah seperti lembu dicucuk hidung...dan juga....SEPERTI IBLIS

Anonymous said... [Reply]

dulu aku xsuka gak perempuan merokok ni..alih2 adik ipar aku pulak seorg perokok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...